fredag 4 februari 2011

Hexagoner

Jag försöker att ibland tvinga mig själv till att utvecklas inom min sömnad och då och då lära mig någonting nytt. Något som jag aldrig prövat förut och något som jag inte har den blekaste aning om hur man gör. Denna gång beslöt jag mig för att lära mig hur man gör hexagoner. Det ser så fint men otroligt svårt ut. Nu sitter det nog endel och läser detta inlägg och tänker att det där med hexagoner det är hur enkelt som helst. Men för mig som aldrig ens tänkt tanken att jag också skulle kunna klara av det var det som något ouppnåligt.
Men som sagt nu hade jag bestämt mig, och hexagoner fick det bli.
 Jag började med att söka på hexagoner med förhoppningen om att hitta någon därute som hade tagit sig tid att förklara hur man gör på ett pedagogiskt sett och gärna med bilder. Efter lite surfande hittade jag denna blogg. Hon förklarar så att till och med jag förstår. Hon har även lagt ut filmklipp där hon visar mer detaljerat hur man syr ihop varje bit.
 Men jag måste erkänna att visst var det roligt att få veta hur man gör och visst blir det jättefint! Men all denna handsömnad är inte för mig! Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag vill att det ska gå fort, fort, så jag kan gå vidare i mina projekt.
 Men två kuddfodral lyckades jag få till med de få hexagoner jag hade gjort. Och jag är välidgt stolt och tycker själv att de blev väldigt fina. Tittar på de med ett leende varje gång jag ser de.
 Men eftersom de inte blev så många hexagoner fick jag fylla ut kuddfodralen lite med dekorsömmar i blått och rosa.
Nu har jag lärt mig något nytt, och det var inte så svårt som jag först trodde! Men nu går jag nog tillbaka till min maskinsömnad istället.


Har fått några frågor om hur jag gör sittpuffarna. Tänkte göra en tutorial nu under helgen och lägga ut här på bloggen, om jag hinner. Så håll till godo. Den är på gång.

Trevlig helg!

10 kommentarer:

AnkiS sa...

Vilka härliga och glada färger du valt till dina hegagoner! Jättefint!

Brita - the QuiltTopMaker ;-) sa...

Waow, vad coola kuddar! Jag som inte gillar hexagoner särskilt måste nog ompröva det! ;-) Kviltningen var som pricken över i:et!

Gila sa...

Snyggt jobbat!

FridoLi sa...

Jättefina kuddar, det måste tagit lite tid!
Tack för kommentaren på min blogg ang. singoallatoppen. Jag tycker mönstret var bra, men kanske lite kort. Jag förlängde tröjan i nederkant ett par centimeter men annars har jag följt mönstret precis som det var.

Jenny sa...

Finfina kuddar! Förstår att du är nöjd! Själv har jag länge aktivt undvikit all typ av handsömnad (och speciellt att sy över pappmallar!) tills jag hamnade på en kurs hos en dam som lärde ut bl a det. Det är rätt smart ha-med-pyssel och funkar ju även bra i TV-soffan... Sen i höstas så syr jag hexagoner med djurtema. Har hunnit ungefär halvvägs med själva hexagonerna, tror jag. Och du har rätt; det tar tid :-)
Några bilder finns här:
http://tankaromtyg.blogspot.com/search/label/Hexagoner
Sittpufftutorial....nästan för bra för att vara sant! Ska bli kul.
// jenny

Camilla sa...

Vilka snygga kuddar! Jag gillar när du sytt runt hexagonerna som en extra detalj. Det lär dröja länge innan jag ger mig på hexagoner, ändå är jag en som vill prova allt! Bra gjort!

Petra / Popetotrora sa...

Jättefina kuddar!! Och jag häller med dig, det ser oerhört avancerat ut! :-)

Nusse sa...

Fin lösning om man inte orkar sy så många. mitt första sexkantsprojekt var ett dubbelöverkast till vår säng, jag sydde som besatt i tre månader. hade jag vetat i förväg vad jag gav mig in på hade jag ju inte ens börjat. Men mycket skönt som omväxling att inte alltid behöva sitta i köket och sy. nu kunde jag sitta i tevesoffan och vara lite halvsocial också :)

http://nusse.blogg.se/2007/december/skrytmans.html#comment

IA Nyckelpiga sa...

Snyggt!!
verkligen annorlunda. Sömmen runt om ....pricken över i.
Tycker mycket om dom.
Kanske skulle utveckla idén i en virkad modell...hm....

Anonym sa...

Riktigt fina handarbeten!!!

Leja of Sweden!