fredag 10 juni 2011

Lapptäcke Del III KLART!

Äntligen kan jag lägga detta täcke åt sidan för det är nämligen helt KLART!
Känner mig otroligt lättad över att jag inte kastade det för nu när det är kviltat och klart så blev det ju faktiskt väldigt fint och jag är numer helt nöjd med det.
 Bandkantade runt med röda flodhäst tyget från ikea. Även om det tyget är lite uttjatat och man ser det väldigt ofta så är det fortfarande lika fint. Rött och vitt är en färgkombination som för mig är en stor favorit. Sambon min brukar säga att om jag fick välja själv så skulle vår bil vara i klar rött med vita däck. Och visst, han har rätt. Skulle det finnas en sån bil så skulle jag nog välja den framför alla andra bilar bara för färgens skull.
Hos Anette på My Rose Valley läste jag att hon hade valt en fleecefilt som baksida på en av sina kviltar med gott resultat. Jag valde att prova detsamma på den här och är väldigt nöjd. Dels räcker det att ha ett lager med fleece, alltså inget mellanlägg, vilket underlättar i kviltningsprocessen, och eftersom detta är ett barntäcke så är det bara positivt med en gosig baksida. Ett tips jag tackar för och defenitivt kommer använda mig av framöver på barntäcken. Enda nackdelen är att fleece är strechigt så man får vara observant på det. Jag använde mig av min övermatare på maskinen så det gick över förväntan.
 kviltat med raka vägräta linjer. Hade egentligen tänkt mig ett rutat mönster på kviltningen, som Anette tipsade om i kommentarerna, men vågade inte äventyra det strechiga i fleecen och med det att det blev ett knöligt resultat.
KLART!

4 kommentarer:

sysslar och pysslar sa...

Va fint det blev! Du är så duktig! Jag skulle inte ha tålamod med lapptäcken...

CatarinasPatchworkSytt&Smått sa...

Vilket fint täcke! Glad att hitta hit, måste titta mera här så jag följer :)

Annette - MyRoseValley sa...

Nä men VOILA! Du ser, det blev skitfint ju! Att använda fleece är supermysigt, det blir så skönt fall på täcket liskom men jag håller med om att det inte är det lättaste att sy i eftersom det drar sig lite. JAg funderar på att testa flanell nästa gång för att se om goset duger och fallet räcker. Perfekt med bara randig quiltning. Som sagt superfint. Be proud över din smällkaramell!

Annette - MyRoseValley sa...

Vad är övermatare? Jag som bara syr raksöm... Kanske borde jag ta en sykurs...